Pædagogiske idealer
- på Ejstrupholm Skole og SFO
Ejstrupholms Skoles Vision
På Ejstrupholm Skole vil vi ruste børnene til det samfund
de er en del af, og samtidig medvirke til at de bevarer
motivation, nysgerrighed og lysten til at lære.
Vi laver skole for alle de børn, der er her.
Ejstrupholm Skoles Mission
Vi arbejder i samarbejde med elever og forældre på at udvikle elevernes viden, evner, færdigheder og holdninger, således de bliver helstøbte mennesker, som er velforberedte til at agere i en foranderlig verden.
Vi stræber efter en skole præget af tryghed, ro, gensidig tillid, åbenhed og godt humør. Vi sætter stor pris på den store forældreopbakning og på det store samarbejde med lokalmiljøet.
Vi tror på, at alle børn gerne vil gøre det bedste, de kan hver eneste dag, de møder ind i fællesskabet. Er der noget, der er svært, møder den voksne barnet roligt og prøver nysgerrigt at se intentionen bag det enkelte barns handling. Vi har accept og forståelse for, at vi alle er forskellige og arbejder hjælpsomt med muligheder. Vi bestræber os på at drive god skole og SFO, der passer til de børn, der er hos os. Vi stræber efter at møde det enkelte barn, der hvor det er – både socialt og fagligt. Dygtige professionelle fagpersoner tager hver dag ansvar for fællesskabet og giver plads til børns forskelligheder. Ingen børn kommer med de samme forudsætninger. Derfor mødes de med forskellige forventninger men ud fra et fælles afsæt i vores pædagogiske idealer.
Ejstrupholm skoles pædagogiske idealer
Børn gør det bedste, de kan
Vi agerer roligt, nysgerrigt og hjælpsomt
Barnets stemme har indflydelse i hverdagen
Tydelige forventninger – i det faglige og det sociale fællesskab
Folkeskolens Formål:
Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige, personlige udvikling.
Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære således, at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Folkeskolen må gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati.