SFO

Generel info om SFO

Paraplyen er en SFO som har pasning til børn fra 0. klasse til og med 4. klasse. Vi har i snit 100 børn om året.

Mandag til torsdag:              Åbner kl. 6.30 - Lukker kl. 16.45

Fredag:                                   Åbner kl. 6.30 - Lukker kl. 15.30

Opdeling i SFO

SFO:                                         0. årg. – 4. årg.

Specialbørn

Miniklub:                                 Bruges af de ældste i SFO og til aftenklub (for 5-6 kl.)

Der er fremmødekontrol fra 0.- 2. årgang. Det vil sige, at vi registrerer barnets ankomst og kontakter forældrene, hvis barnet ikke kommer. Forældre giver besked om sygdom, fravær og ferie samt om evt. legeaftaler, eller ændringer. Dette sker på Tabulex.

Fra 3. årgang er der registreret fremmøde. Det vil sige, at vi registrerer barnets ankomst, men vi kontakter ikke forældrene, hvis barnet ikke kommer i SFO. Forældrene giver ikke nødvendigvis besked om sygdom, fravær og ferie samt evt. legeaftaler.

Vi har gode faciliteter: Vores udearealer byder på mange muligheder i form af legeområde med bålplads, multibane, sportsplads, skov og sø. Derudover har vi mulighed for at benytte skolens lokaler.

Personalet arbejder tæt sammen på tværs af både årgange og afdelinger. Personalet samarbejder både i forhold til pædagogikken og det daglige praktiske arbejde, fx ved møder, morgenåbning, feriepasning og daglig fleksibilitet.

Aula:

Vi har Aula, som også er en it-løsning der sørger for registrering af børnenes fremmøde, ferie, indmeldelse, modul m.m. Det betyder at børnene hver dag skal trykke sig ind og hjem på vores touchskærm, så personalet har overblik over børnene. Her kan der via smartphone eller computer oprettes sygedage, feriedage, legeaftaler, gå hjem tider m.m. Vi vil gerne have, at I siger ”goddag og farvel”, når I kommer, til den voksne der er ”sender”. Det er også på Aula, I kan følge med i informationer fra personalet og ledelsen, samt se hvilke aktiviteter der er i huset. Vi kommunikerer via Aula.

Ture ud af huset:

Vi har hele året ture ud af huset. Dette indebærer, at vi indimellem tager på små spontane ture, for at nyde den smukke natur, vi har så tæt på. Turene vil ikke altid være annonceret via Aula, men vi er altid tilbage senest kl. 15.30. Hvis det en dag er upraktisk, at vi tager Jeres barn med på tur, fordi I henter barnet før kl. 15.30, så giv os besked.

Ved at give plads til små spontane ture, kan vi tage udgangspunkt i hvad børnene har lyst til og mulighed for lige nu og her, så vi håber på Jeres forståelse de dage, hvor I henter barnet tidligt og det så måske er gået med på tur indtil kl. 15.30 Vi er dog sjældent længere væk end at I kan finde os hvis det er nødvendigt.

Udmeldelse og ændring af plads:

Udmeldelse og ændring af moduler kan ske fra den 1. eller fra den 16. i hver måned, med en måneds varsel.

Udmeldelser og ændringer sker via www.digitalpladsanvisning.ikast-brande.dk

Er der problemer kan I kontakte pladsanvisningen på 99605444/99605445

Ændring i familieforhold:

Hvis der sker ændringer mht. familiens adresse, tlf. nr. eller arbejdsplads, vil vi gerne vide besked hurtigst muligt. Og husk at ændre oplysningerne i Taulex.

Sygdom og fravær:

Hvis barnet ikke kommer om eftermiddagen, skal vi have besked senest 12.00. Dette gøres på Aula.

Gælder dog ikke for børnene i 3-4 årgang, da der ikke er fremmødekontrol.

Måltider:

Børnene spiser i klasserne inden de har fri. Børnene kan derefter spise deres medbragte frugt hele eftermiddagen ved bordet i indskolingen/mælkevejen.

Børnene må tage vand fra koldvands- hanen til madpakkerne og frugten. Børnenes madkasser lægges i skolens køleskabe og frugt i årgangens skuffe i køkkenet.

Morgenmad:

Vi spiser morgenmad til ca. kl. 7.30, med et fornuftigt udvalg.

Sendetider:

Vi sender børn kl. hel og halv, samt til bus og taxitider.

Stamkort/ tilladelser:

Der skal udfyldes stamkort på alle børn. Disse indeholder de oplysninger vi skal/kan bruge i hverdagen. Det er også vigtigt at I udfylder tilladelser omkring Jeres barn. Begge dele gøres på Aula.

Børnefødselsdage:

Når I gerne vil afholde børnefødselsdag og tager børnene med hjem i SFO- tid, skal børnenes forældre meddele SFO at deres barn skal med til fødselsdag, da reglerne om tilsynspligt stadig skal overholdes. Hvis forældrene ikke har meddelt at barnet skal med, er vi nødt til at kontakte forældrene inden vi kan udlevere barnet.

Påklædning:

Børnene skal have fornuftigt tøj på, så de kan arbejde i værkstederne og være på legepladsen i al slags vejr. De skal medbringe overtøj, regntøj, gummistøvler, hjemmesko og skiftetøj. Alt skal være forsynet med barnets navn!

Børnene skal have en taske med skiftetøj med, som skal stå på den henviste plads i garderoben. Tasken må gerne indeholde; Strømper, undertøj, bukser, bluser, regntøj, gummistøvler, hjemmesko/indesko, hue, vanter og flyverdragt.

Forventninger

Børn; Du siger goddag når du kommer og farvel når du går. Er selvhjulpet med at komme i tøjet og kan hænge overtøj m.m. på plads i garderoben. Du rydder det op du har leget med, inden du går videre til noget nyt. Du har gode bordmanér. Du taler pænt til voksne og børn i SFO Paraplyen.

Forældre; I giver besked ved sygdom, flytning, jobskifte, nye telefonnr. og andet som kan påvirke jeres barn, I tjekker at der er det som skal være på jeres barns plads, I hjælper barnet med at krydse ind/ud på Tabulex og ser på tavlen m.m. i SFO Paraplyen.

Forældresamarbejdet i Paraplyen

Det betyder meget for os alle, at der er en god kontakt imellem hjem og institution. Vi sætter stor pris på den daglige snak med forældrene, og håber at I vil komme her tit, så vi kan lære hinanden at kende.

Én gang om året tilbyder vi en forældresamtale i samarbejde med skolen. Vi kan selvfølgelig altid finde tid til en snak, hvis behovet er der.